Het programma bestaat uit verschillende onderdelen.
Het hoofddeel bestaat uit het bestuderen van en omgaan met paarden en het paardrijden zelf. Het gaat hier niet om zuiver recreatief paardrijden. Via technieken uit het orthopedagogisch paardrijden en het psychotherapeutisch paardrijden worden bepaalde waarden aan het kind meegegeven en worden bepaalde doelstellingen nagestreefd.
Door te rijden en te bewegen op muziek, wordt het kind ook gestimuleerd in zijn muzikale ontwikkeling.
Daarnaast wordt gewerkt rond bewegingsleer, ademhalings- en ontspanningstechnieken en lichaamstaal. We gaan hier uit van het motto "een gezonde geest in een gezond lichaam".
De creativiteit van de kinderen wordt aangewakkerd in creatieve ateliers rond schilderen en boetseren.
Het programma besteedt ook aandacht aan zelf leren omgaan met voedsel en de bereiding ervan.
Daarnaast werken we samen met een natuurgids om de kinderen te leren genieten van de natuur.
De kinderen worden aangemoedigd om hun ervaringen op te schrijven. We zouden deze teksten graag bundelen en als boek publiceren.
Ten slotte worden de kinderen gemotiveerd om na hun eigen opleiding hun ervaringen en kennis zelf door te geven. Er wordt een dag georganiseerd voor de jongere kinderen uit het tehuis die persoonlijke begeleiding nodig hebben. Degenen die het programma reeds volgden, mogen als ze dat wensen deze dag mee helpen organiseren en begeleiden.
Ook na het volgen van een programma worden de kinderen aangemoedigd om zich in te zetten voor anderen. Elk kind krijgt de kans om, na het succesvol volgen van het programma, zelf mee te werken aan het volgende programma en zijn eigen kennis en ervaring te gebruiken om nieuwe deelnemers bij te staan.
Via een chatbox kunnen de kinderen zowel tijdens als na het programma met de andere deelnemers in contact blijven.
|